Tuesday 21 May 2013

Andai Itu Takdir-NYA ~

                                                      source: encik Google yang serbeguna

Ini novel first yg Ifif baca.. mula2 Ifif bkn org yg suka membaca..tapi tgn Ifif nie tibe2 je tergrab novel nie kat rak buku kakak Ifif.. so first time baca novel kira2 1 tahun yg lps..first impression bile Ifif baca novel nie, Ifif rasa best sgt2...tmbh2 lagi penulis dye Siti Rosmizah..mmg syok abes la kn!!..ok Ifif rasa mesti korg ckp "apela bdk ni merepek sorg2!!".. so Ifif akan tunjuk korg sinopsis Andai Itu Takdirnya

Sinopsis:

   "Jangan salah faham Puan Sri. Kemaafan yang diberi tidak akan sama sekali menjadikan saya lupa pada kedudukan diri saya ini. Saya tak boleh membuang pengkat itu ke tepi hanya kerana kesalahan yang pernah dibuat."

   "Saya telah menjadi balu sebelum masanya dan anak-anak saya juga telah menjadi yatim sebelum masanya, Sembilan bulan saya mengandung mereka tanpa suami di sisi. Saya pekakkan telinga mendengar cemuhan masyarakat sekeliling."

Andai itu takdir-NYA, dia akan menempuhinya dengan tabah dan sabar. Apa yang penting sekarang adalh kebahagiaan anaknya, Dania. Sekurang-kurangnya, bila Aleya menutup mata, kehidupan Dania akan terbela.

   "Selama aku meniti liku-liku kehidupan yang penuh dengan onak dan duri ini, aku tidak pernah pasrah dalam hidupku. Andai itu takdir-NYA sebelum menggapai bahagia aku redha. Namun sampai waktu apabila aku tidak mampu untuk bertahan lagi, hatiku lebih keras dari konkrit."


So pada pendapat Ifif novel nie teramat la sedih... Ifif baca novel nie 3kali, 3kali la Ifif nangis..nk tau sbb ape?? sbbnya heroine dlm novel nie hidup die bnyk dugaan..lps satu2..

Aleya dgn Syed Aizril bljr sma2 dkt oversea. Pada suatu hari Aleya bersuara dgn beraninya di dpn Syed Aizril, tapi malangnya itu yg membuat Syed Aizril berdendam dgn Aleya sampailah diorang kat M'sia. and then diorang kene tangkap basah.. so apa lagi diorang terpaksa la menikah. Bagi Aleya itula berita yg paling sedih sbb kene buang drpd keluarga die. 

   Pada mlm pertama mereka, Aleya x dianggap mcm seorang isteri. Dia dipukul dgn teruknya oleh suami sendirir. Dlm  24 tahun die tidak pernah dipukul oleh ayah die, tapi x sampai 24 jam die dh dipukul oleh suaminya sendiri. Ibu kpd Syed Aizril iaitu Puan Sri Sharifah Aishah pun x suka dgn Aleya.

Ifif akan skip tau..x kn la Ifif nk bagitau semua..
   Lepas tu semua watak dh insaf kecuali Sharifah Emilin dgn mak die. diorang tu jahat gile2 la!! Kalau Ifif jumpe diorang Ifif nk je bunuh2 diorang lps tu cmpk dlm loji..ok back to the story mak Syed Aizril jadi baik sgt2 lps ape yg terjadi. dan perwatakan Syed Aizril sgt romantik!! OMG pada masa tuh Ifif hanya terfikir bertuahnya la Aleya kn..tapi..

so korg nak tau apa yg terjadi?? beli la sendiri ek :p

Ifif nk ckp kat korg kalau korang jumpe je novel nie kat kedai novel *of course la kedai novel x kn la kat kedai 2 ringgit plk* korang harus grab novel nie tau.. confirm akan buat korg meleleh sampai x hingat dunia.. novel nie akak Ifif beli pd tahun 2008.. dh lama dh.. Ifif baca novel nie pon tahun lps ..tapi ada good news utk korg..haritu 2 weeks ago la rasanya Ifif pegi MPH novel ni diorang ada jual  and kwn Ifif ckp kat POPULAR pon ada..so ape lagi make sure grab this novel tau!!

Assalamualaikum!!






































No comments:

Post a Comment